Výrobci automobilů hlásí nižší poptávku v Evropě a Severní Americe.

4. 2. 2023
Vážení čtenáři, milí klienti, podle analytiků přibývá důkazů, že spotřebitelé si kvůli rostoucí inflaci nechávají hotovost na nezbytné věci. Ačkoli některé luxusní značky, např. Ferrari a Mercedes, zvýšily výhled prodeje kvůli přetrvávající vysoké poptávce po špičkových modelech, vyhlídky pro většinu Automotive jsou chmurnější, napsala agentura Reuters.

Čekací lhůty na nové objednávky se zkracují, protože se snižuje počet objednávek. A to i přesto, že výroba je pomalejší než obvykle a dodávky jsou výrazně nižší než loni, uvádí vedoucí pracovníci z odvětví. „Ubývá nových objednávek,“ konstatoval při zveřejnění výsledků hospodaření šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse. Poukázal přitom hlavně na Evropu. Výrobci automobilů dosud zachovávali své marže zvyšováním cen, ale prudký nárůst inflace v Severní Americe a Evropě by mohl ztížit přenášení rostoucích nákladů, napsala Reuters.

Poptávka klesá,“ prohlásil finanční ředitel koncernu Volkswagen Arno Antlitz. Dodal nicméně, že knihy objednávek pro nadcházející měsíce jsou stále plné. „Varovné signály se týkají Evropy a Severní Ameriky, méně již čínského regionu,“ podotkl. Čína je největším automobilovým trhem světa, druhým největším po Spojených státech. Inflace v Evropě a Spojených státech v posledních měsících prudce vzrostla a centrální banky varovaly, že vrcholu může dosáhnout až za několik měsíců. To způsobilo pokles spotřebitelské a podnikatelské nálady. Údaje internetových prodejců automobilů a aukčních platforem vykazují zpomalení poptávky od března letošního roku, sdělil analytik Philip Nothard ze společnosti Cox Automotive.

"Budeme se potýkat s tím, jak nákup automobilu zatěžuje rozpočet domácností,"  oznámil šéf automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares. Prozatím hodlá tento čtvrtý největší výrobce aut na světě pokračovat v přenášení vlastních rostoucích nákladů na spotřebitele. To podle Reuters nemůže trvat věčně. „Zvyšování cen má své meze,“ řekl Tavares. Americká automobilka Ford zvažuje návrat k systému slev a pobídek, od kterého loni upustila kvůli narušeným dodavatelským řetězcům. “To je do budoucna pojišťovací ventil,“ uzavřel finanční ředitel automobilky John Lawler.

Mgr. Petr Jezdinský (s použitím údajů od automobilek)

Zapojte se do diskusí

Zde máte možnost zapojit se do diskuze či položit provozovateli stánek nějaký dotaz.

Tento prohlížeč je zastaralý a proto není podporován.
Stáhněte si prosím novější prohlížeč