Nepřipojení občanů s finančními závazky k energiím může být dle mínění ombudsmana diskriminací.

27. 7. 2025
Vážení čtenáři, milí klienti, někteří dodavatelé energií nechtěli připojovat odběratele s dluhy, podle veřejného ochránce práv se však bezesporu jedná o možnou diskriminaci spotřebitele. Ombudsman na tuto skutečnost upozornil Energetický regulační úřad (dále i jako „ERÚ“), který na základě toho varoval distributory energií před nerovným zacházením s klienty pouze kvůli dluhům.

Veřejný ochránce práv vycházel mj. z případu mladé ženy z Jihočeského kraje, která se po rozchodu ocitla v bezvýchodné situaci. Přestože splácela dluhy po partnerovi, dodavatelé elektřiny s ní kvůli probíhajícímu insolvenčnímu řízení odmítli podepsat smlouvu.

Když neuspěla s žádostí o řešení u ERÚ, vyhledala následně pomoc právě u ombudsmana. Ten zjistil že Energetický regulační úřad její podnět řádně nevyhodnotil z pohledu možné diskriminace spotřebitele. Přitom to je jedna z oblastí, na které má ERÚ dohlížet. "Diskriminace obecně spočívá v rozdílném zacházení s lidmi ve srovnatelné situaci, a to bez objektivního a rozumného zdůvodnění. Zákon o ochraně spotřebitele diskriminaci spotřebitelů zakazuje. Sice přímo nevymezuje zakázané diskriminační důvody, ale i Nejvyšší správní soud má za to, že při výkladu pojmu diskriminace spotřebitele je třeba zohlednit také diskriminační důvody upravené v jiných právních předpisech," shrnul a uzavřel veřejný ochránce práv JUDr. Stanislav Křeček.

Po zásahu ombudsmana vydal Energetický regulační úřad stanovisko pro posuzování diskriminace spotřebitelů při dodávkách energií. V něm dodavatele varuje právě před nerovným zacházením s odběrateli pouze na základě skutečnosti, že mají dluhy.


Mgr. Petr Jezdinský (s využitím Právního prostoru a ČTK)

Zapojte se do diskusí

Zde máte možnost zapojit se do diskuze či položit provozovateli stánek nějaký dotaz.