Ceny ojetin v České republice loni vzrostly o 14 procent.

4. 2. 2022
Vážení klienti, milí čtenáři, vzhledem k exaktnímu určování cen motorových vozidel u aukcí, resp. u dražeb, a to nejen ze strany navrhovatele, musíme samozřejmě sledovat ceny nových i ojetých automobilů. Ceny ojetých motorových vozidel inzerovaných na českém trhu loni vzrostly o 14,4 procenta na střední hodnotu 159.999 korun.

Toto zjištění vyplývá ze zevrubné analýzy skupiny Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto a Mototechna. Důvodem zdražování je úbytek ojetých aut v autobazarech i inzerci. V Maďarsku činil pro komparaci nárůst o 17 procent, v Polsku zase ceny vzrostly o devět procent a na Slovensku stagnovaly, doplnila firma.

Loni ve čtyřech zemích V4 ubylo 80.600 aut, za poslední dva roky to ale proti předkoronavirovému roku 2019 bylo o 550.000 ojetých vozů méně. V inzerci bylo o sedm procent méně octavií a o pět procent méně fabií. Naopak o polovinu vzrostl počet nabízených vozů Škoda Karoq a o třetinu množství kodiaqů.

Posledním „normálním rokem“ na automobilovém trhu byl rok 2019, kdy ještě nikdo netušil, že nás čeká celosvětová koronavirová pandemie. Cenový medián ojetých aut byl v té době na českém trhu na úrovni 133 000 korun. Aktuálně se pohybuje o 20 procent výš. Mezi lety 2019 a 2020 nebyl cenový skok tak markantní zejména proto, že nikdo nevěděl, co nás čeká. Loňský rok se pak zákazníci pustili do nákupů, které v roce 2020 s tehdy neznámou nemocí za zády odkládali,“ prohlásil provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

Loni se automobilky potýkaly s problémy v dodávkách některých dílů, tlakem na čistou mobilitu a energetickou krizí. Kvůli nedostatkům čipů nebyly schopné dokončit desítky tisíc aut a dodací lhůty se prodloužily na více než rok. To začalo výrazně zvyšovat poptávku po vozech z druhé ruky, a s tím i jejich ceny.

Pandemie zamíchala nejen cenami, ale i pohony, které zákazníci při pořízení novějšího vozu preferují. Oproti roku 2020 ubylo v inzerci vozů na CNG o více než pětinu a LPG o sedm procent. Naopak se v nabídkách častěji objevují hybridy a elektromobily, jejichž počet vzrostl o 46 procent.

Největší růst cen ojetin začal podle od července, kdy se nedostatek vozů začal projevovat i u ojetých vozů. Např. nejprodávanější model mezi ojetinami Škoda Octavia se ještě v lednu 2021 prodával průměrně za 270.000 Kč a v červenci ještě jen o 15.000 korun dráž. Na začátku letošního ledna však vystoupila průměrná cena ojeté Octavie již na 336.000 Kč.

Zhruba 80 procent Čechů pořizuje svůj vůz jako ojetý. Více než polovina lidí s ním pak plánuje jezdit více než deset let let. Naopak do pěti let plánuje jeho výměnu jen 15 procent lidí.


Mgr. Petr Jezdinský (ČTK, Eurozprávy.cz, AAA Auto a Mototechna)

Zapojte se do diskusí

Zde máte možnost zapojit se do diskuze či položit provozovateli stánek nějaký dotaz.

Tento prohlížeč je zastaralý a proto není podporován.
Stáhněte si prosím novější prohlížeč