Schopnost Čechů, Moravanů a Slezanů splácet své finanční závazky se loni dále zlepšila.

7. 4. 2022
Vážení klienti, milí čtenáři, skupina JURIS REAL se skrze pana Mgr. Romana Kaplana nevěnuje pouze výkupům zadlužených nemovitostí, exekucím, resp. vymáhání pohledávek, ale vzhledem k této činnosti i v teoretické oblasti samotné tvorbě (zejména pak sociologické či psychologické) finančních závazků, resp. dluhů. Proto nám nemohla uniknout informace z masmédií, že na konci roku 2021 mělo dluhy po splatnosti 5,15 procenta dospělých, zatímco o rok dříve to bylo 5,7 procenta.

ČTK o tom informovalo sdružení Solus, které svým členům umožňuje přístup k informacím o občanech s potížemi se splácením závazků. Solus sdružuje zhruba 60 společností, které poskytují služby spotřebitelům ohledně bankovních úvěrů a stavebního spoření, nebankovních půjček, telekomunikačních služeb, distribuce energií, P2P půjček a v obchodu.

Ke konci roku 2021 bylo v registru fyzických osob Solus zapsáno 456.000 osob, které dlouhodobě neplní své smluvní závazky. Je to o 50.000 méně než na konci roku 2020. A podle sdružení se jedná o zhruba stejný pokles jako mezi roky 2020 a 2019. Celkový závazek po splatnosti evidovaný u těchto osob činil 34,6 miliardy korun, což bylo o 5,7 miliardy korun méně než ke konci roku 2020.

Statistiky roku 2021 podle údajů Solus nepřinesly pouze pozitivní zprávy. Zejména v závěru roku 2021 byl patrný nárůst tzv. hit-rate, tedy počtu osob v prodlení evidovaných v registru, které přes existující dluh po splatnosti žádaly o úvěr či službu s odloženou platností u některého z členů Solus. Jen mezi listopadem a prosincem 2021 vzrostla hit-rate o 11 procent, uvedlo sdružení. Informaci o existenci dluhu po splatnosti reportovalo svým členům v průměru u 15 klientů ze sta a nárůst hit-rate zaznamenalo u komerčních bank, nebankovních finančních společností i telekomunikačních operátorů.

Dobře nastavená legislativa a odpovědný přístup korporací přispívají k tomu, že do negativního registru Solus nemusíme zapisovat tolik osob jako před rokem 2016. Většina spotřebitelů, která se dostane do prodlení s úhradou svých závazků, dnes díky fungujícímu systému umí poměrně rychle své potíže vyřešit, nebo je alespoň neprohlubuje dalšími úvěry,“ prohlásil tajemník sdružení Jan Stopka. Zápis v registru Solus spotřebitele chrání především před dalším neodpovědným zadlužením. Motivuje je ale také k úhradě svých závazků po splatnosti, pokud chtějí mít přístup k dalšímu úvěru či jiné službě s odloženou splatností za výhodných podmínek. Celý svůj závazek po splatnosti nebo jeho část uhradilo v roce 2021 téměř 192.000 spotřebitelů, zatímco v roce 2020 to bylo 209.000 spotřebitelů.

Mgr. Petr Jezdinský (s využitím Solus a ČTK)

Zapojte se do diskusí

Zde máte možnost zapojit se do diskuze či položit provozovateli stánek nějaký dotaz.

Tento prohlížeč je zastaralý a proto není podporován.
Stáhněte si prosím novější prohlížeč