15. 4. 2023
Vážení klienti, milí čtenáři, Škoda Auto loni dodala zákazníkům celosvětově 731.300 vozů, což činí v meziroční komparaci o 16,7 procenta méně. Mohou za to přetrvávající nedostatek polovodičů, válka na Ukrajině, potíže v dodavatelském řetězci, rostoucí ceny energií a surovin a pokračující nejistota na globálních trzích. Automobilka o tom informovala v tiskové zprávě. Na domácím českém trhu Škoda prodala 71.200 automobilů, to jest meziročně o 11 procent méně.
Největším trhem bylo loni Německo, kam společnost dodala 134.300 aut, tedy o 1,8 procenta méně než v roce 2021. Nejvíce rostla Indie, kde se prodeje zvýšily o 128 pct na 51.900 vozů. Největším prodejním regionem zůstala západní Evropa s poklesem o 7,8 procenta na 377.000 vozů. V Ruské federaci zaznamenala značka pokles o 80 procent na 18.300 vozů a v Číně se odbyt snížil o 37 procent na 44.600 aut.
Největším trhem bylo loni Německo, kam společnost dodala 134.300 aut, tedy o 1,8 procenta méně než v roce 2021. Nejvíce rostla Indie, kde se prodeje zvýšily o 128 pct na 51.900 vozů. Největším prodejním regionem zůstala západní Evropa s poklesem o 7,8 procenta na 377.000 vozů. V Ruské federaci zaznamenala značka pokles o 80 procent na 18.300 vozů a v Číně se odbyt snížil o 37 procent na 44.600 aut.
Nejprodávanějším modelem zůstala podle firmy i přes pokles o 30 procent na 141.100 vozů Octavia, následují Kamiq a Kodiaq s 96.300, resp. 94.500 vozy. Největší nárůst hlásí indický model Kushaq se zvýšením o 110 procent na 26.800 aut a elektrický Enyaq s růstem o pětinu na 53.700 aut.
„Situace na trhu zůstane napjatá i v roce 2023, ale jsme optimističtí s jistou dávkou opatrnosti a věříme v postupné zlepšení situace během následujících měsíců,“ uvedl předseda představenstva automobilky Klaus Zellmer. Klíčovým růstovým krokem má být expanze na vietnamský trh, kde firma plánuje prodávat první evropské modely v první polovině roku.
V letošním roce budou podle člena představenstva pro prodej a marketing Škody Auto Martina Jahna následovat nová generace modelů Kodiaq a Superb a také facelifty modelů Kamiq a Scala. „Navíc naše elektrická ofenziva je v plném proudu. Již v roce 2026 uvedeme na trh tři nové plně elektrické modely a další budou následovat,“ doplnil.
V příštích letech vydá česká automobilka dalších 5,6 mld. eur na rozvoj elektromobility a 700 milionů eur na posílení digitalizace. Proměna firmy je již navenek patrná díky nové vizuální identitě, kterou společnost představila na konci loňského léta. Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, má výrobní kapacity v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství a dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem. Celosvětově zaměstnává 45.000 pracovníků a je aktivní na více než 100 trzích.
Mgr. Petr Jezdinský (s využitím Škoda Auto a ČTK)