1. 3. 2021
Vážení čtenáři, milí klienti, společnost JURIS REAL Dražby, a. s. se mj. zaobírá i dražbami a aukcemi automobilů. Z tohoto důvodu sledujeme vývoj i v obchodním segmentu motorových vozidel. Tuzemský vozový park loni zestárl o 0,35 roku na průměrných 15,27 roku, což je o čtyři roky více, než činí průměr v Evropské unii. Staří aut se navíc neustále zvyšuje. Za posledních deset let se zvýšilo o dva a půl roku. Výrazný podíl na tom má skladba dovážených ojetin. Tato zjištění vyplývají z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).
ČR má dle statistik v Evropě pátý nejstarší vozový park. Novější auta jezdí např. i na sousedním Slovensko či v Polsku, Česko předhání i Maďarsko. Nejstarší auta mají naopak v Litvě. Ke stárnutí tuzemského vozového parku přispívají především dovážené ojetiny. Loni se podle SDA objevilo v nabídce ojetých vozů více než 54 procent aut starších deseti let a 23,5 procent vozů starších více než 15 let. Mnozí upozorňují, že často jde o vozy s neznámou servisní historií a vysokým počtem najetých kilometrů, některá pak dokonce po nehodách.
Stárnutí aut v tuzemsku zpomalují firemní flotily. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval české společnosti své vozy provozují v průměru šest let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel je to pak 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí šest let.
České firmy jsou konzervativní a své vozy nerady mění. I přes menší obnovu svých flotil v komparaci se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 procent všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než činí celorepublikový průměr.
Počet osobních aut na českých silnicích se loni zvýšil o 140.336 na 6,13 milionu. Prodej nových aut ovšem v posledním roce neustále klesá, loni o 18,8 procenta na 202.971 vozů.
Mgr. Petr Jezdinský (s využitím ČTK)