6. 4. 2021
Vážení čtenáři, v České republice roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu vlastnický převod. Za automobil je tak stále odpovědný původní vlastník, po kterém mohou např. úřady vymáhat pokuty. Takových aut existují minimálně stovky. Toto zjištění vyplývá z informací autobazarů.
Dle předsedy Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) Petra Přikryla je běžná praxe, že prodávající po zaplacení kupní ceny vybaví nového majitele plnou mocí k převodu a s motorovým vozidlem mu předá i velký technický průkaz, kde je stále napsaný jako vlastník.
Kvůli chybě v pravidlech platných od roku 2015 potom pokud nový vlastník odmítne součinnost při převodu, zůstane původní majitel uveden v registru jako „provozovatel“ bez jakékoliv možnosti tento stav změnit.
Z úředního pohledu je přitom stále odpovědný za provoz vozidla, i když z občansko-právního hlediska již není vlastníkem.
V případě udělených pokut za přestupky nebo napáchaných škod novými vlastníky radí úřady původním vlastníkům došlé výzvy zaplatit a způsobenou škodu posléze vymáhat na nepoctivém kupci občanskoprávní cestou. U prodejců ojetých aut jsou podle Filipa Kučery z velkého autobazaru Auto Esa takové situace poměrně časté. Např. jeden zákazník v Auto Esa za vůz zaplatil a odstavil jej na vyhrazeném parkovišti. Magistrát vůz odtáhl a začal účtovat parkovné. „Naše společnost byla žalována o 22.000 Kč parkovného. I když soud v první instanci rozhodl v náš prospěch, odvolací soud nás znovu odsoudil, a to na základě zápisu v registru, kde jsme stále uvedeni jako provozovatel. Jsme opakovaně vyzýváni k převzetí věci, přitom nemáme klíče ani doklady od vozidla. Je nám stále účtováno parkovné i přesto, že nejsme vlastníkem vozidla. Proti rozsudku jsme podali ústavní stížnost,“ doplnil Kučera.
Asociace autobazarů (APPAA) už iniciovala vznik pozměňovacího návrhu v Poslanecké sněmovně, který by měl rozpor mezi občanskoprávní a správně právní definicí vlastnictví k motorovému vozidlu odstranit.
Ministerstvo dopravy se současně snaží prosadit prodloužení platnosti evidenční kontroly ze současných 30 dnů na dva roky, aby alespoň případnou snahu o nápravu zápisu v registru vozidel zjednodušilo.
Mgr. Petr Jezdinský (s využitím vlastních poznatků a webu ČTK)