7. 6. 2023
Vážení čtenáři, milí klienti, prodej nových osobních aut v České republice v minulém roce klesl meziročně o 7,2 procenta na 192.087 vozů. Důvodem poklesu byl nedostatek vozidel kvůli komponentové krizi a v posledních měsících stále více rovněž nepříznivý národohospodářský vývoj. V samotném prosinci odbyt klesl o 10,2 procenta. Oznámil to Svaz dovozců automobilů.
„Předpokládáme, že nejbližší měsíce roku 2023 budou ve znamení poklesu investic ze strany firem i spotřeby domácností. Důvodem bude především ekonomický vývoj, tedy očekávaná recese a vysoká inflace. Negativně bude i nadále působit nejistota spojená s konfliktem na Ukrajině,“ prohlásil Daniel Janeček z poradenské firmy PwC. Uvedl, že na druhou stranu vzhledem ke dlouhým dodacím lhůtám automobilů z minulého roku budou významnou část registrací v roce 2023, zejména v první polovině roku, představovat objednávky z předchozího roku. „Pro letošní rok očekáváme obdobnou výši registrací jako v loňském roce - v rozmezí 180.000 až 200.000 vozů,“ doplnil Janeček.
„Předpokládáme, že nejbližší měsíce roku 2023 budou ve znamení poklesu investic ze strany firem i spotřeby domácností. Důvodem bude především ekonomický vývoj, tedy očekávaná recese a vysoká inflace. Negativně bude i nadále působit nejistota spojená s konfliktem na Ukrajině,“ prohlásil Daniel Janeček z poradenské firmy PwC. Uvedl, že na druhou stranu vzhledem ke dlouhým dodacím lhůtám automobilů z minulého roku budou významnou část registrací v roce 2023, zejména v první polovině roku, představovat objednávky z předchozího roku. „Pro letošní rok očekáváme obdobnou výši registrací jako v loňském roce - v rozmezí 180.000 až 200.000 vozů,“ doplnil Janeček.
První v prodejích je značka Škoda s poklesem o 11 procent na 62.905 vozů, následuje Hyundai s odbytem 18.604 aut, což je pokles o osm procent a třetí je Volkswagen, kterému klesl odbyt o pět procent na 16.020 automobilů. Následují Toyota, Kia, Dacia a Ford. Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 13.906 vozy, druhá skončila Škoda Fabia (13.142) a třetí je Hyundai i30 (8236). Nejprodávanější třídou byly vozy SUV s podílem 44,6 procenta, následuje nižší střední třída s 15,4 procenta a malé vozy s 13,4 procenta. Podíl benzinových vozů byl 66,5 procenta, diesely měly 24,7 procenta. Podíl elektromobilů stoupl na dvě procenta.
Počty dodaných vozů jsou podle vedoucího českého zastoupení Škody Jiřího Maláčka negativně ovlivněny omezenými výrobními kapacitami výrobců z důvodů narušených dodavatelských řetězců vlivem pandemie koronaviru a války na Ukrajině. „Očekáváme, že se bude situace v letošním roce nadále stabilizovat. V pořadnících máme stále vyšší desetitisíce zákaznických objednávek,“ dodal.
Prodej lehkých užitkových aut klesl loni meziročně o 14 procent na 16.908 vozů. První je Renault s prodejem 2.852 vozů, druhý Ford prodal 1.974 aut a třetí Peugeot 1.802 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Renault Master.
Mgr. Petr Jezdinský (s využitím Svazu dovozců automobilů, PwC a ČTK)