Prodej luxusních a sportovních vozidel v České republice letos vzrostl o 37 pct.

10. 10. 2023
Vážení čtenáři, milí klienti, prodej nových sportovních a luxusních aut v ČR letos za čtyři měsíce vzrostl o 37 procent na 787 vozů. Dařilo se mu lépe, než celému automobilovému trhu, který ve stejném období zaznamenal zvýšení o pětinu. Sportovní a luxusní auta ale tvoří pouze jedno procento celkových prodejů nových motorových vozidel v České republice. Toto zjištění vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů. Společnost JURIS REAL Dražby, a.s. rovněž provádí aukce a dražby historických, luxusních a sportovních vozů.

Velká část výjimečných aut se totiž k českým spotřebitelům dostává jako ojetá. Češi, Moravané a Slezané si např. letos dovezli 298 Porsche z druhé ruky, 48 Ferrari, 19 Lamborghini nebo deset ojetých Rolls-Royce. Z části se jedná o vozy, které rozšiřují sbírky tuzemských sběratelů nebo investorů. 

Nejoblíbenější značkou se sportovními geny je Porsche, které si letos pořídilo 248 zájemců z České republiky, tedy meziročně o čtvrtinu více. V novém Ferrari od importéra odjíždělo 46 majitelů, což je obdobný nárůst jako u Porsche. Prodej Lamborghini, které v neděli slaví 60 let od svého založení, se od ledna do dubna zvýšil o 80 procent na 27 vozů. Prodej luxusně-sportovní značky Bentley se letos v ČR snížil o 36 pct na 14 automobilů, Rolls-Royce zaznamenal pokles registrací o 15 procent na 11 aut. Nejoblíbenějším luxusním modelem byl Mercedes S se 130 prodanými vozy před BMW řady 7. Třídě sportovních vozů kraluje BMW 4 s 83 prodanými kusy, o druhé místo se dělí Porsche 911 a Subaru BRZ.

Podle kurátora sbírky Portu Gallery Františka Vahaly klasické vozy za poslední desetiletí stouply na hodnotě o 185 procent a přeskočila tak takové investiční komodity, jako je víno, hodinky a umění. Výnosnější jsou v současné době pouze raritní Whisky. „Zásadní je raritnost vozu, tedy počet vyrobených kusů, jedinečnost nebo příběh konkrétního vozidla. A také jeho stav. Údržba klasických aut není levná a je stále těžší sehnat klíčové lidi, jako jsou např. mechanici nebo klempíři. Proti jiným alternativním investicím je nutné hodně pečlivě vybírat konkrétní vůz, především kvůli jeho stavu. Automobil zkrátka není statický objekt, aby fungoval, musí se pohybovat, jinak chřadne. A to něco stojí,“ uzavřel. Trh klasických aut podle jeho názoru dál poroste s nástupem elektromobility.

Mgr. Petr Jezdinský (za použití Svazu dovozců automobilů, Portu Gallery a ČTK)

Zapojte se do diskusí

Zde máte možnost zapojit se do diskuze či položit provozovateli stánek nějaký dotaz.

Tento prohlížeč je zastaralý a proto není podporován.
Stáhněte si prosím novější prohlížeč