8. 12. 2022
Vážení klienti, milí čtenáři, ceny ojetých motorových vozidel do čtyř let stáří stouply na českém trhu za poslední rok v meziroční komparaci o 26 procent na 655.000 korun. Důvodem jsou výpadky výroby a dlouhé čekací doby u nových automobilů v souvislosti s covidem a válkou na Ukrajině. Toto zjištění vyplývá z aktuálních údajů skupiny Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto.
„Obecně sice nabídka ojetých vozů na tuzemském trhu meziročně i meziměsíčně mírně rostla, ale to se týká především starších vozů, kterých se ze západních zemí v současné době dováží nejvíce od roku 2008. U zánovních aut, kterými zákazníci dosud nahrazovali výpadky v dodávkách těch nových, se s určitým odstupem začíná projevovat nedostatek stejně jako na primárním trhu. To je jeden z důvodů, proč medián ceny u mladých ojetin jen za poslední rok vzrostl více než o čtvrtinu,“ sdělil výkonný ředitel AAA Auto Luboš Vorlík.
„Obecně sice nabídka ojetých vozů na tuzemském trhu meziročně i meziměsíčně mírně rostla, ale to se týká především starších vozů, kterých se ze západních zemí v současné době dováží nejvíce od roku 2008. U zánovních aut, kterými zákazníci dosud nahrazovali výpadky v dodávkách těch nových, se s určitým odstupem začíná projevovat nedostatek stejně jako na primárním trhu. To je jeden z důvodů, proč medián ceny u mladých ojetin jen za poslední rok vzrostl více než o čtvrtinu,“ sdělil výkonný ředitel AAA Auto Luboš Vorlík.
Např. v Polsku ve stejném období zánovní ojetiny zdražily o třetinu na v přepočtu 586.000 korun, naopak na Slovensku činilo meziroční zvýšení cen 19 procent na 622.700 korun. Z nabídky zánovních ojetin na trzích ve střední Evropě letos v prvním kvartálu ubylo 9.500 vozů. Nejčastěji nabízenou značkou zánovních aut na českém trhu byla v letošním prvním čtvrtletí Škoda se 7.094 vozy různých modelů, stejně tak na Slovensku (1.166 aut). V Polsku u zánovních aut vedla Toyota s 2.363 vozy. V České republice následoval Volkswagen s 1.544 auty, třetí místo obsadil Mercedes-Benz s 1.179 nabízenými ojetinami.
Mgr. Petr Jezdinský (s využitím AAA Auto a ČTK)