Ceny nových automobilů ve 2. kvartálu stouply o 2, 3 procenta.

12. 10. 2021
Vážení klienti, milí čtenáři, vzhledem k faktu, že pan Milan Teichmann je mj. i expertem na dražby a aukce automobilů, a s ohledem především na skutečnost, že prostřednictvím aukčního a dražebního webu taktéž motorová vozidla dražíme, se v dnešní aktualitě podíváme na problematiku cen nových aut, od kterých se rovněž samozřejmě odvíjí i ceny ojetých vozidel.

Ceny nových osobních aut totiž vzrostly ve druhém čtvrtletí v komparaci s počátkem roku o 2,3 procenta. Za rok by tak současným tempem mohly vozy zdražit takřka o deset procent. Důvodem růstu výrazně nadinflačním tempem jsou legislativní požadavky na snižování emisí a povinnou výbavu. Toto zjištění vyplývá z dat pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY.

Dodatečné náklady automobilek se bohužel promítly až do finálních cen pro spotřebitele. Jejich růst neodvrátila ani rozrůstající se nabídka benzínových, naftových a plug-in hybridních verzí vozidel.

Největší růst průměrných cen o pět procent byl evidován u segmentu SUV, kde dokonce o 6,1 procenta vzrostly ceny vrcholných naftových variant. To odpovídá částce 67.732 Kč.

Průměrné dvouprocentní navýšení, odpovídající zhruba částce 15.979 Kč, přišlo u nejvyšších výbav. Zdražily např. modely Hyundai Tucson a modely Karoq, Kodiaq, Octavia, Scala od Škody. Vozy na CNG v nejvyšší výbavě podražily o 11,7 procenta, naftové o 5,9 procenta.

Ceny základních výbav vzrostly v průměru o 2,9 procenta, tedy přibližně o 13.705 Kč. Nejvýrazněji se to projevilo v případě cen naftových modelů, kde se příplatek pohyboval kolem 31.021 Kč.

V rámci segmentů nejvyšší cenový nárůst o 4,5 procenta nastal v kategorii SUV. Základní výbava Škody Kodiaq kvůli uvedení faceliftu zdražila o 102.000 Kč, cena Nissanu Qashqai rostla o 52.000 Kč.

Vedle SUV zdražily např. mini vozy o 4,3 procenta a nižší střední třída o 2,9 procenta. Mírně naopak zlevnily elektromobily a auta na LPG.

Nutno závěrem dodat, že ceny porostou i kvůli rostoucí nabídce čistě elektrických vozů, které jsou oproti tradičním vozidlům podstatně dražší. Svou roli jistě sehrává i aktuálně nepříznivá situace ohledně nedostatku čipů a rostoucí ceny dalších vstupů. Oba tyto faktory významně podvazují výrobní kapacity výrobců.


Mgr. Petr Jezdinský (za použití EY a ČTK)


Zapojte se do diskusí

Zde máte možnost zapojit se do diskuze či položit provozovateli stánek nějaký dotaz.

Tento prohlížeč je zastaralý a proto není podporován.
Stáhněte si prosím novější prohlížeč